FIA har slagit fast kalendern för 2015 och några regeländringar. Först kalendern där Sydkorea plockats in igen och det blir 21 race:
15/03 Australien
29/03 Malaysia
12/04 Kina
19/04 Bahrain
03/05 SydKorea (TBC)
10/05 Spanien
24/05 Monaco
07/06 Kanada
21/06 Österrike
05/07 Storbritannien
19/07 Tyskland
26/07 Ungern
23/08 Belgien
06/09 Italien
20/09 Singapore
27/09 Japan
11/10 Ryssland
25/10 USA
01/11 Mexiko
15/11 Brasilien
29/11 Abu Dhabi
Säsongen förlängs med en vecka alltså. Yes!
De viktigaste regeländringarna för 2015 är att dubbelpoängen i sista racet försvinner, virtuell safety car, dvs. att bilarna saktas in med fjärrstyrning, är det personal eller grejer på griden efter att 15 sekunderssignalen gått så måste bilen starta från depån. Missar nån förare detta så tillkommer ett 10 sekunders stop-and-go straff. Straff för unsafe release blir kännbart, det blir nu ett 10 sekunders stop-and-go straff och fortsätter föraren utan att bry sig så tillkommer ytterligare straff. Gällande varvade bilar då safety car är ute, gäller nu att så fort dessa bilar kört om säkerhetsbilen, så kan den vika in i depå och behöver alltså inte vänta på att alla är i rad längre. Vikten på bilen utan bränsle får inte understiga 702 kg nån gång under racet, en höjning med 1 kg.
Med början 2016 tillkommer dessutom att för att få superlicens, så måste föraren vara 18 år, ha körkort och måste ha kört i lägre formelklasser minst 2 år. Kimi sku alltså inte längre komma på fråga, för att inte tala om Verstappen :-)
15/03 Australien
29/03 Malaysia
12/04 Kina
19/04 Bahrain
03/05 SydKorea (TBC)
10/05 Spanien
24/05 Monaco
07/06 Kanada
21/06 Österrike
05/07 Storbritannien
19/07 Tyskland
26/07 Ungern
23/08 Belgien
06/09 Italien
20/09 Singapore
27/09 Japan
11/10 Ryssland
25/10 USA
01/11 Mexiko
15/11 Brasilien
29/11 Abu Dhabi
Säsongen förlängs med en vecka alltså. Yes!
De viktigaste regeländringarna för 2015 är att dubbelpoängen i sista racet försvinner, virtuell safety car, dvs. att bilarna saktas in med fjärrstyrning, är det personal eller grejer på griden efter att 15 sekunderssignalen gått så måste bilen starta från depån. Missar nån förare detta så tillkommer ett 10 sekunders stop-and-go straff. Straff för unsafe release blir kännbart, det blir nu ett 10 sekunders stop-and-go straff och fortsätter föraren utan att bry sig så tillkommer ytterligare straff. Gällande varvade bilar då safety car är ute, gäller nu att så fort dessa bilar kört om säkerhetsbilen, så kan den vika in i depå och behöver alltså inte vänta på att alla är i rad längre. Vikten på bilen utan bränsle får inte understiga 702 kg nån gång under racet, en höjning med 1 kg.
Med början 2016 tillkommer dessutom att för att få superlicens, så måste föraren vara 18 år, ha körkort och måste ha kört i lägre formelklasser minst 2 år. Kimi sku alltså inte längre komma på fråga, för att inte tala om Verstappen :-)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar