torsdag 18 juni 2015

Däcken i de kommande racen

Pirelli har hela säsongen mumlat om att de skulle vara mera aggressiva. Man kunde ju tro att de är svenskar, mycket snack men ingen verkstad... Under gp:t i Montreal kunde alla se att skillnaden mellan soft- och supersoftdäcken var ytterst liten. Slutledningen från däcknissarna blir att i Österrike nu inkommande helg kör vi med samma upplägg. Jättebra. Not. Så här ser då alltså fortsättningen ut:
Österrike: Soft och supersoft
Storbritannien: Hard och medium hard
Ungern: Soft och mediumhard
Belgien: Soft och mediumhard
Italien: Soft och mediumhard

Valet för det brittiska gp:t ska väl ses utgående från att den banan tär på däcken. I Ungern brukar det vara rejält hett och då behövs en hårdare gummiblandning. Spa-banan å sin sida är lång och krävande samtidigt som det kan vara rätt svalt och blött. Monza är den snabbaste banan och dessutom Pirellis hemmabana, så då behövs det lite mera action. Och det kan det bli givet att skillnaderna mellan de här gummiblandningarna är större än mellan soft och supersoft.



Förresten så har Michelin meddelat att de vill vara med i leken igen från säsongen 2017. Hr Äckelsten vill som bekant ha bara en leverantör så vi får väl se vem som smörjer mest... Eller om Pirelli helt enkelt drar sig ur.

Största nyheten idag är väl annars att La Gazzetta dello Sport påstår att Kimi måste gå ner i lön nästa år om han vill vara kvar. Enligt beräkningar tjänar han 22 mille eurosar i år. Vettel lär tjäna upp emot 40 mille i år men för de två kommande säsongerna antas lönechecken var i paritet med Kimis nuvarande lön. Kimi verkar ta det med fattning:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar