Jahapps, nu har ojudsnördarna fått sin vilja igenom. Redan nästa säsong ska bilarna föra mer ljud.FIA har klubbat en regeländring som leder till att motorerna låter mer. En ganska enkel och genial lösning visserligen, det ska erkännas även om jag personligen tycker att beslutet är fel.
I korthet går ändringen ut på att det blir obligatoriskt med ett separat uttag från motorns wastegateventil. Hela överflödet från wastegaten ska gå ut i ett eget avgasrör, inte ledas in i turbons downpipe (alltså röret direkt efter turboaggregatet). Det betyder alltså att avgaspulserna leds rakt ut utan att passera turbon eller blandas in i övriga avgassystemet. Ljudet är egentligen tryckökningar i luften men när de mixas i ett turboaggregat slås pulserna sönder och ljudet blir utsmetat i det andra ljudet.
Och vad i jösse namn är en wastegateventil? Jo, det är en ventil som begränsar turboaggregatets laddtryck genom att släppa ut lagom mycket avgaser. Den sitter monterad innan turboaggregatet, eller ihop med turbon men alltid före i flödet. Det är alltså en port för överflöde. Tack Wikipedia! F.ö. kan nämnas att även om Porsche var tidiga med turbomodeller med i wastegate i sina racebilar, så var SAAB först med att sätta in grejen i en normal bil.. Bara en sån sak.
I korthet går ändringen ut på att det blir obligatoriskt med ett separat uttag från motorns wastegateventil. Hela överflödet från wastegaten ska gå ut i ett eget avgasrör, inte ledas in i turbons downpipe (alltså röret direkt efter turboaggregatet). Det betyder alltså att avgaspulserna leds rakt ut utan att passera turbon eller blandas in i övriga avgassystemet. Ljudet är egentligen tryckökningar i luften men när de mixas i ett turboaggregat slås pulserna sönder och ljudet blir utsmetat i det andra ljudet.
Och vad i jösse namn är en wastegateventil? Jo, det är en ventil som begränsar turboaggregatets laddtryck genom att släppa ut lagom mycket avgaser. Den sitter monterad innan turboaggregatet, eller ihop med turbon men alltid före i flödet. Det är alltså en port för överflöde. Tack Wikipedia! F.ö. kan nämnas att även om Porsche var tidiga med turbomodeller med i wastegate i sina racebilar, så var SAAB först med att sätta in grejen i en normal bil.. Bara en sån sak.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar