Dags för mörkerracet i Marina Bay, Singapore. Lite extra spännande kan det bli i år då det verkar bli regnskurar hela helgen. Meteorologerna har förstås haft fel förr, men visst skulle det bli lite intressant. Däckstrategierna skiljer sig en aning. Ferrari har valt en lite aggressivare linje än Merca intressant nog med tanke på resultatet ifjol då just Ferrari vann.
Kimi har dessutom valt ännu lite aggressivare uppsättning av däck än stallkompisen, det är tom. så att han har den tuffaste linjen tillsammans med Ericsson och Gutierrez.
Ferrari har förresten möblerat om igen. I det tysta har Kimis tidigare raceingenjör Antonio Spagnolo lämnat sina uppgifter och plötsligt dykt upp hos Williams. Nu i dagarna fick produktionschefen på fabriken i Maranello, Corrado Lanzone, gå med omedelbar verkan. Det var koncernchefen Marchionne som beslöt detta och hela produktionen ställs nu direkt under chefskonstruktören Simone Resta i akt och mening att förkorta och därmed försnabba beslutsvägarna. Vi får väl se.
Annat viktigt som hänt är att Bernies bolag CVC Partners har sålt sin andel av F1-cirkusen till det amerikanska mediabolaget Liberty Media för den nätta summan av 4,4 miljarder(!) dollar. Bernie skulle visst vara kvar som vd, men nu såg jag på en skvallersajt att Bernie har kommit ihop sig med de nya ägarna. Nån som är överraskad? Det som de nya ägarna däremot sagt är att Ferrari ska bli av med sin extra bonus som de har nu och att biljettpriserna ska sänkas. Jag fasar ju förstås lite för att de även kommer att amerikanisera hela serien även om de lovat att inte göra det. Är för cynisk för att helt lita på amerikanska storkapitalister.
Button har f.ö. meddelat att han tar ett sabbatsår 2017 och kommer att fungera som testförare. Belgaren Stoffel Vandoorne blir ordinarie gubbe tillsammans med Alonso. Williams har fortfarande inte sagt nåt angående sina förare nästa år. Hetaste tipset är att Bottas fortsätter och får ynglingen Lance Stroll som kompis. Stroll går som tåget i F3 och hinner precis fylla 18 innan nästa säsong drar igång. 18 är ju den nya åldersgränsen som kom efter att Verstappen kontrakterades.
Däcken blir betydligt bredare nästa år. Här en beskrivande bild (trots att det är en Merca):
De yttre däcken är alltså årets däck.
Kimi har dessutom valt ännu lite aggressivare uppsättning av däck än stallkompisen, det är tom. så att han har den tuffaste linjen tillsammans med Ericsson och Gutierrez.
Ferrari har förresten möblerat om igen. I det tysta har Kimis tidigare raceingenjör Antonio Spagnolo lämnat sina uppgifter och plötsligt dykt upp hos Williams. Nu i dagarna fick produktionschefen på fabriken i Maranello, Corrado Lanzone, gå med omedelbar verkan. Det var koncernchefen Marchionne som beslöt detta och hela produktionen ställs nu direkt under chefskonstruktören Simone Resta i akt och mening att förkorta och därmed försnabba beslutsvägarna. Vi får väl se.
Annat viktigt som hänt är att Bernies bolag CVC Partners har sålt sin andel av F1-cirkusen till det amerikanska mediabolaget Liberty Media för den nätta summan av 4,4 miljarder(!) dollar. Bernie skulle visst vara kvar som vd, men nu såg jag på en skvallersajt att Bernie har kommit ihop sig med de nya ägarna. Nån som är överraskad? Det som de nya ägarna däremot sagt är att Ferrari ska bli av med sin extra bonus som de har nu och att biljettpriserna ska sänkas. Jag fasar ju förstås lite för att de även kommer att amerikanisera hela serien även om de lovat att inte göra det. Är för cynisk för att helt lita på amerikanska storkapitalister.
Button har f.ö. meddelat att han tar ett sabbatsår 2017 och kommer att fungera som testförare. Belgaren Stoffel Vandoorne blir ordinarie gubbe tillsammans med Alonso. Williams har fortfarande inte sagt nåt angående sina förare nästa år. Hetaste tipset är att Bottas fortsätter och får ynglingen Lance Stroll som kompis. Stroll går som tåget i F3 och hinner precis fylla 18 innan nästa säsong drar igång. 18 är ju den nya åldersgränsen som kom efter att Verstappen kontrakterades.
Däcken blir betydligt bredare nästa år. Här en beskrivande bild (trots att det är en Merca):
De yttre däcken är alltså årets däck.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar