Det börjar röra på sig i F1-världen igen. Renault meddelade idag att de rekryterat Pete Machin som ny chef för aerodynamiken. Machin kommer från Red Bull, så det blir lite intressant. Han ska dock hållas i karantän och får börja jobba först i juli.
Red Bull har för den delen meddelat att de presenterar sin nya bil, RB13, dagen för testerna i Barcelona börjar, alltså den 26 februari.
Det som många undrar över är förstås hur det ska gå med Merca och deras fjädring, som nog onekligen ligger i en gråzon. Den är inte aktiv, men lik förbannat hålls bilen väldigt rak, alltså den niger mindre än konkurrenternas vid inbromsningar, här finns det beskrivet vad det handlar om.
Pascal Wehrlein skadades tydligen mera vid sin krasch under Race of Champions än vad det först hette. För att inte Sauber ska stå utan förare, försöker nu Ferrari få in sin nya gubbe Antonio Giovinazzi för att säkerställa att han får lite körtid, om inte annat så åtminstone under fredagarna fria träning. Haas-stallet är också ute efter den unge italienaren som tredje förare, så Ferrari har en plan B genom att också lansera en annan av sina skyddslingar, nämligen Charles Leclerc. Det blev lite problem för alla då Manor föll bort och därmed de givna sitsarna för nya lovande förare.
Gamle teknikgeniet sir Patrick Head skräder inte orden i en intervju i The Guardian om vad han tror om säsongen 2017. Han tror inte att det blir vare sig jämnare eller fler omkörningar. Enligt honom gynnas alltid de stora kapitalstarka stallen av store regeländringar, alltså kommer Merca att fortsätta dominera. Färre omkörningar tror han blir resultatet av de bredare och lägre bilarna då aerodynamiken blir viktig och därmed kan förarna inte ligga tillräckligt nära varandra för omkörningar. Han hade hellre sett att FIA skulle ha minskat på tekniska hjälpmedel och minskat på bilarnas downforce. Då skulle de bli mera kamp.
Red Bull har för den delen meddelat att de presenterar sin nya bil, RB13, dagen för testerna i Barcelona börjar, alltså den 26 februari.
Det som många undrar över är förstås hur det ska gå med Merca och deras fjädring, som nog onekligen ligger i en gråzon. Den är inte aktiv, men lik förbannat hålls bilen väldigt rak, alltså den niger mindre än konkurrenternas vid inbromsningar, här finns det beskrivet vad det handlar om.
Pascal Wehrlein skadades tydligen mera vid sin krasch under Race of Champions än vad det först hette. För att inte Sauber ska stå utan förare, försöker nu Ferrari få in sin nya gubbe Antonio Giovinazzi för att säkerställa att han får lite körtid, om inte annat så åtminstone under fredagarna fria träning. Haas-stallet är också ute efter den unge italienaren som tredje förare, så Ferrari har en plan B genom att också lansera en annan av sina skyddslingar, nämligen Charles Leclerc. Det blev lite problem för alla då Manor föll bort och därmed de givna sitsarna för nya lovande förare.
Gamle teknikgeniet sir Patrick Head skräder inte orden i en intervju i The Guardian om vad han tror om säsongen 2017. Han tror inte att det blir vare sig jämnare eller fler omkörningar. Enligt honom gynnas alltid de stora kapitalstarka stallen av store regeländringar, alltså kommer Merca att fortsätta dominera. Färre omkörningar tror han blir resultatet av de bredare och lägre bilarna då aerodynamiken blir viktig och därmed kan förarna inte ligga tillräckligt nära varandra för omkörningar. Han hade hellre sett att FIA skulle ha minskat på tekniska hjälpmedel och minskat på bilarnas downforce. Då skulle de bli mera kamp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar