För mig är gp:t på Monza årets höjdpunkt. Beror antagligen på att mitt första minne av F1 är från Monza 1970 då Jochen Rindt omkom på träningen. Här förresten en bild tagen på Nina Rindt minuter innan gåbben kraschar:
Första F1-racet på Monza var förresten för 95 år sen, 1922. Italiens GP har alltid gått på Monza utom 1980 då Imola användes. Det här blir det 67 GP:t på Monza, tre fler än Monaco.
Däckstrategier då, vad satsar förarna på. Ganska enahanda faktiskt:
Fart och fläkt är det som gäller med så mjuka däck som möjligt. Väderprognosen lovar uppehåll men inte så varmt som det brukar vara.
Apropå fart och fläkt så har det stormat rejält inom Force India efter att stallkompisarna kört ihop några gånger. Nu är tydligen upplägget så att de inte längre får kriga mot varandra.
Eftersom vi närmar slutet på säsongen så florerar det rykten om förarbyten förstås. Luften gick ur de värsta ryktena då Ferrari meddelade att Kimi blir kvar och strax efteråt att även Vettel är kvar. Plötsligt hade de värsta ryktesspridarna ingenstans att placera Ricciardo. Han börjar dock bli mogen för Ferrari som alltid satsar på etablerade förare. Merca säger som vanligt ingenting och lillpojken Verstappen är låst hos Red Bull. Marcus Erisccon torde få det svårt att förnya kontraktet med Sauber då stallet knutits ännu närmare Ferrari och de naturligtvis vill placera sina påläggskalvar Giovinazzi och Leclerc nånstans. Å andra sidan har svensken dragit in en massa miljoner till stallet.
McLaren ryktas förhandla med Renault om motorer för nästa år. Hondas comeback blev nog inte riktigt vad de tänkt sig.
Väldigt analogt och hemtrevligt på den tiden.
Första F1-racet på Monza var förresten för 95 år sen, 1922. Italiens GP har alltid gått på Monza utom 1980 då Imola användes. Det här blir det 67 GP:t på Monza, tre fler än Monaco.
Däckstrategier då, vad satsar förarna på. Ganska enahanda faktiskt:
Fart och fläkt är det som gäller med så mjuka däck som möjligt. Väderprognosen lovar uppehåll men inte så varmt som det brukar vara.
Apropå fart och fläkt så har det stormat rejält inom Force India efter att stallkompisarna kört ihop några gånger. Nu är tydligen upplägget så att de inte längre får kriga mot varandra.
Eftersom vi närmar slutet på säsongen så florerar det rykten om förarbyten förstås. Luften gick ur de värsta ryktena då Ferrari meddelade att Kimi blir kvar och strax efteråt att även Vettel är kvar. Plötsligt hade de värsta ryktesspridarna ingenstans att placera Ricciardo. Han börjar dock bli mogen för Ferrari som alltid satsar på etablerade förare. Merca säger som vanligt ingenting och lillpojken Verstappen är låst hos Red Bull. Marcus Erisccon torde få det svårt att förnya kontraktet med Sauber då stallet knutits ännu närmare Ferrari och de naturligtvis vill placera sina påläggskalvar Giovinazzi och Leclerc nånstans. Å andra sidan har svensken dragit in en massa miljoner till stallet.
McLaren ryktas förhandla med Renault om motorer för nästa år. Hondas comeback blev nog inte riktigt vad de tänkt sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar