En vecka till utan race. Som tur så kommer det en del nyheter och bland de större är förstås racekalendern för 2019 och några regeländringar. Börjar med kalendern, så här vill FIA att racen ska fördelas:
Säsongen drar ut ända 1 december är det tänkt. Bra att fansen och stallen får vänja sig då Liberty Media klart sagt att de vill ha 25 race varje år. Då blir det lång säsong. Antalet race back-to-back, alltså två helger i rad har de försökt undvika. Innan sommaruppehållet är det bara i Europa det händer, Frankrikes och Österrikes GPn. Höstsäsongen drar igång med ett back-to-back och sedan uppehåll för ett nytt inom september. Mexiko och USA byter turordning men är back-to-back.
Regeländringarna då, vad har bestämts? Jo:
- Backspeglarna ska placeras så att sikten bakåt förbättras samtidigt som utformningen av bakvingen ska göra det samma genom att den blir högre.
- On board-kameran flyttas så att sikten över halon blir bättre.
- Bakljus på bakvingen.
- Halon ska lite ändra form så att föraren lättare kan ta sig ut. (Tycker jag låter som säkerhetsmässigt rätt tänkt)
- Med start 2019 får förare börja köra om efter att säkerhetsbilen gått i depå först efter att de passerat start- och målrakan.
- Stallen blir ansvariga för att bilarnas inställningar och måste förbinda sig att bilen är enligt klar i enlighet med säkerhetsregelverket. (Trodde jag att de måste nu redan).
- En ljuspanel med schackrutig färg kommer att användas tillsammans med den traditionella flaggan då loppet är slut. (Kanske behövs)
- Tillåtna bränslemängden ökar från 105 till 110 kg.
- Minimivikten för bilen och förare separeras. Nu är det istället föraren tillsammans med sätet som måste väga minst 80 kg. Nackdelen för stora killar minskar således.
- Biometriska handskar införs. Lite kontroversiellt, men kan vara bra vid en våldsam olycka.
Annat spännande som händer är att Mick Schumacher har säkrat F3-mästerskapet. Williams har knutit unge George Russell till sig och det ryktas hårt om Ocon dit också. I så fall är Sirotkin borta. Russell blir förresten förste engelsman i Williams sedan en ung Jenson Button. Vandoorne verkar för övrigt vara klar för Daimlers FormulaE-team, HWA.
I tisdags gick förresten Hamilton ut och försvarade Vettel! Var får de allt ifrån? Så här såg det ut:
Säsongen drar ut ända 1 december är det tänkt. Bra att fansen och stallen får vänja sig då Liberty Media klart sagt att de vill ha 25 race varje år. Då blir det lång säsong. Antalet race back-to-back, alltså två helger i rad har de försökt undvika. Innan sommaruppehållet är det bara i Europa det händer, Frankrikes och Österrikes GPn. Höstsäsongen drar igång med ett back-to-back och sedan uppehåll för ett nytt inom september. Mexiko och USA byter turordning men är back-to-back.
Regeländringarna då, vad har bestämts? Jo:
- Backspeglarna ska placeras så att sikten bakåt förbättras samtidigt som utformningen av bakvingen ska göra det samma genom att den blir högre.
- On board-kameran flyttas så att sikten över halon blir bättre.
- Bakljus på bakvingen.
- Halon ska lite ändra form så att föraren lättare kan ta sig ut. (Tycker jag låter som säkerhetsmässigt rätt tänkt)
- Med start 2019 får förare börja köra om efter att säkerhetsbilen gått i depå först efter att de passerat start- och målrakan.
- Stallen blir ansvariga för att bilarnas inställningar och måste förbinda sig att bilen är enligt klar i enlighet med säkerhetsregelverket. (Trodde jag att de måste nu redan).
- En ljuspanel med schackrutig färg kommer att användas tillsammans med den traditionella flaggan då loppet är slut. (Kanske behövs)
- Tillåtna bränslemängden ökar från 105 till 110 kg.
- Minimivikten för bilen och förare separeras. Nu är det istället föraren tillsammans med sätet som måste väga minst 80 kg. Nackdelen för stora killar minskar således.
- Biometriska handskar införs. Lite kontroversiellt, men kan vara bra vid en våldsam olycka.
Annat spännande som händer är att Mick Schumacher har säkrat F3-mästerskapet. Williams har knutit unge George Russell till sig och det ryktas hårt om Ocon dit också. I så fall är Sirotkin borta. Russell blir förresten förste engelsman i Williams sedan en ung Jenson Button. Vandoorne verkar för övrigt vara klar för Daimlers FormulaE-team, HWA.
I tisdags gick förresten Hamilton ut och försvarade Vettel! Var får de allt ifrån? Så här såg det ut:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar