torsdag 24 juni 2021

Första av två i Österrike

Midsommar firas här, men i F1-världen är det race. Det första av två på raken på Spielberg i Österrike. Red Bulls hemmabana och de bilarna går fort nu, riktigt fort märkte vi förra helgen i Frankrike. För sporten är det bra att det äntligen är lite dueller även i toppen. För finländarna går det dock mindre bra och det kan inte hjälpas, men jag gillar inte Verstappen. Han är begåvad och har mognat, absolut. Men nu har han helt enkelt inte mina sympatier.

Gällande sympatier så ser Bottas aktier ut att sjunka som en sten för tillfället. Dessvärre visade han i helgen igen att han inte kan sköta om däcken så väl som han borde. Och att under press gör han misstag. Tråkigt, men det är frågan om han är kvar i stallet 2022. Å andra sidan vill Hamilton ha honom kvar då han är en perfekt wingman och uppenbarligen helt ofarlig. Jag ställer mig aningen tvivlande till ryktena om Russell och hans uppdykande hos Mercedes. Två britter som verkligen konkurrerar? Tror inte det.

Gamla storstallet och mitt absoluta favoritteam sedan 1974(!) McLaren går framåt hela tiden. Verkar vara god harmoni i stallet och mellan förarna och det är alltid bra. Ricciardos framfart är dock av lägre grad än jag trodde, men han kommer allt närmare den topp han borde ligga i.

Ferrari har å sin sida mycket att fundera över. Kundstallen är väl inte heller överförtjusta i motorerna nu just. 

Och apropå midsommar, ska vi inte glömma österrikiska GP:t 1975, fö. Vittorio Brambillas enda seger, och ett fint ösregn: Österrike 1975

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar