Jaha gott folk, nu är det bara en vecka kvar så är första fria träningarna i Melbourne igång. Då får vi se om Alfa Romeos fart verkligen är så bra som vintertesterna lovade. Försöker vara optimist och tro så, men realisten i mig säger att Merca kommer att visa var skåpet ska stå, tätt följda av Ferrari. Ska vi gissa att pallen blir Ham-Vet-Bot?
Williams ligger riktigt risigt till och i onsdags beslöt tekniska chefen Paddy Lowe tog på sig skulden till försening och att bilen är klart långsammast och konsekvensen av det och tog ledigt. Lite plåster på såren får stallet dock då de andra stallen enhälligt beslöt att Williams ensamma får testa nästa års däck. Motiveringen var att inget stall ska få nån fördel, men då Williams ligger så långt efter så var det ok.
Ferrari har i all tysthet bytt sitt formella namn på sitt F1-stall. Marlboros rökfria bit Mission Willow har fallit bort ur namnet efter att framför allt arrangörerna i Melbourne uttryckte ett starkt missnöje med namnet. De hävdar att även om inte själva tobaksmärket syns, så är det tobaksreklam vilket är förbjudet i Australien. Företrädare för FIA inom EU var snabba att haka på och nu ska polisen i Italien undersöka om stallet brutit mot reklamförbudet även inom EU. Bilen kommer därför att ha en ny livery nästa helg och den kommer också att användas i Europa. I Bahrain kommer dock MW tillbaka på bilen. Jag undrar bara varför inget har hörts om McLaren i det sammanhanget, för de har British American Tobacco som en av sina huvudsponsorer.
Bottas får ny raceingenjör. Han tar över Riccardo Musconi som arbetat i gruppen runt Hamilton. Bottas tidigare raceingenjör Tony Ross har dragit till Mercas Formula E-stall. Har ni förresten funderat på hur elmotorn i Formula E funkar? Här en riktigt bra förklaring: Elmotor
Kimi och Giovinazzi dök upp hos Alfa Romeo under den pågående bilutställningen i Genève. Så här glada var de vid en Alfas suv Stelvio:
Det är förresten nu helt klart att Mick Schumacher kommer att köra några fredagsträningar i Alfa.
Liberty Media har ända sedan de tog över cirkusen pratat om att loppen ska bli fler. Lite missräkning för dem nu då mexikanska staten har sagt att i år är sista året de skjuter till pengar till loppet i Mexico City. Loppet har gått på minus så det bara visslat och nu har finansministeriet tröttnat.
En förändring i bokstavligen sista minuten är förslaget om att snabbaste varvet ger extra poäng såvida föraren kommer bland de tio bästa i loppet. Kul grej tycker jag.
Williams ligger riktigt risigt till och i onsdags beslöt tekniska chefen Paddy Lowe tog på sig skulden till försening och att bilen är klart långsammast och konsekvensen av det och tog ledigt. Lite plåster på såren får stallet dock då de andra stallen enhälligt beslöt att Williams ensamma får testa nästa års däck. Motiveringen var att inget stall ska få nån fördel, men då Williams ligger så långt efter så var det ok.
Ferrari har i all tysthet bytt sitt formella namn på sitt F1-stall. Marlboros rökfria bit Mission Willow har fallit bort ur namnet efter att framför allt arrangörerna i Melbourne uttryckte ett starkt missnöje med namnet. De hävdar att även om inte själva tobaksmärket syns, så är det tobaksreklam vilket är förbjudet i Australien. Företrädare för FIA inom EU var snabba att haka på och nu ska polisen i Italien undersöka om stallet brutit mot reklamförbudet även inom EU. Bilen kommer därför att ha en ny livery nästa helg och den kommer också att användas i Europa. I Bahrain kommer dock MW tillbaka på bilen. Jag undrar bara varför inget har hörts om McLaren i det sammanhanget, för de har British American Tobacco som en av sina huvudsponsorer.
Bottas får ny raceingenjör. Han tar över Riccardo Musconi som arbetat i gruppen runt Hamilton. Bottas tidigare raceingenjör Tony Ross har dragit till Mercas Formula E-stall. Har ni förresten funderat på hur elmotorn i Formula E funkar? Här en riktigt bra förklaring: Elmotor
Kimi och Giovinazzi dök upp hos Alfa Romeo under den pågående bilutställningen i Genève. Så här glada var de vid en Alfas suv Stelvio:
Det är förresten nu helt klart att Mick Schumacher kommer att köra några fredagsträningar i Alfa.
Liberty Media har ända sedan de tog över cirkusen pratat om att loppen ska bli fler. Lite missräkning för dem nu då mexikanska staten har sagt att i år är sista året de skjuter till pengar till loppet i Mexico City. Loppet har gått på minus så det bara visslat och nu har finansministeriet tröttnat.
En förändring i bokstavligen sista minuten är förslaget om att snabbaste varvet ger extra poäng såvida föraren kommer bland de tio bästa i loppet. Kul grej tycker jag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar