tisdag 23 juli 2019

Tysklands GP

Dags igen för GP i Tyskland och Hockenheimring. Promenadseger för Merca igen? Illa rädd för det... Banrekordet som innehas av Kimi faktiskt, kommer väl att ryka som de flesta andra banrekord gjort i år. Däckstrategierna är som vanligt, inga större skillnader:
Hamilton tror dock mera på mediumdäcken än vad Vettel gör. Button har förresten uttalat sig negativt om Hamiltons barndomsdröm om att köra för Ferrari. Avundsjuka? Och apropå Ferrari så har Alfas tekniske chef Simone Resta återvänt till moderstallet. Han är dock i karantän i princip resten av säsongen så han pysslar med gatbilarna. Till ny teknisk chef hos Alfa har Jan Monchaux utnämnts. Han har tidigare fungerat som stallets aerodynamiske chef. Få se om det de facto betyder nåt för Alfas framfart, tekniske chefen är ju inte direkt ansvarig som konstruktör längre. Kimi fick förresten köra en riktig vinnarbil på Silverstone. Här kommer han med den första GP-vinnaren, en Alfetta:

























FIA har presenterat den första skissen på hur bilarna ska se ut 2021. Så här nånting:

Suck. Stor snöplog fortfarande. Lite märkligt, för snacket har gått om att vingarna ska minska och istället ska "Ground force" gälla, alltså tillbaka till markeffekten som Lotus hade 1978. Detta för att göra det lättare att följa en annan bil och därmed få till stånd mera omkörningar. Hurra! Med det nya motorreglementet i sikte så har Honda nu börjat knorra och pratar om att dra sig ur. Aston Martin vaknade direkt och sa sig kunna ta fram motorer. Skulle vara trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar