torsdag 11 juni 2015

60 år sedan värsta olyckan

Idag är det exakt 60 år sedan den värsta olyckan i racing inträffade. Det var på Le Mans den 11 juni 1955 och olyckan krävde officiellt 83 människors liv och dessutom skadades 120 st. Mercedes höll sig borta från racing i 50 år efteråt.  Hur kunde det hända?

Ja, först får vi gå tillbaka till att depåboxarna - med parallella huvudläktare längs start- och målrakan - inte var separerade på tiden. Bilarna passerade depån i långt över 200 km/h och samtidigt saktade andra bilar ner för att gå i depå och ytterligare andra körde ut därifrån. Kritik mot detta fanns liksom mot den spektakulära startproceduren där förarna sprang fram till sina bilar och körde iväg - ofta utan att ha satt på sig säkerhetsbältet...

Mercedesföraren Pierre Levegh var en av dem som klagade på säkerheten och de stora skillnaderna i hastighet runt depån. När Jaguarföraren Mike Hawthorn fick order att gå in för tankning, blev hans högersväng början på en serie av inbromsningar. Levegh kom i ca 240 km/h med sin Merceds 300 SLR, träffade Lance Macklin med höger framhjul och flög upp på den jordvall som separerade banan och huvudläktaren. Det blev en rejäl smäll och Levegh slungades ut ur bilen och omkom omedelbart. Dussintals åskådare strök med då motorn, framaxeln och andra delar av bilen flög som projektiler längs läktaren. Bensinen antändes och Mersans kaross i magnesium började brinna och det kan inte släckas med vatten.

Det var en oerhörd katastrof och som inte kunde överblickas på plats. Därför fortsatte loppet och tävlingsledningen motiverade det efteråt med att publiken skulle annars ha täppt till vägarna och försvårat räddningsarbetet. Mercedes drog sig dock ur tävlingen så gott som direkt - kom ihåg att det här var bara 10 år efter andra världskriget och rätt känsligt med en tysk bil som kraschar in en fransk publik - och loppet slutade med att Mike Hawthorn vann,

Den här bilden är tagen från huvudläktaren, som det ser ut bara minuter efter att olyckan hänt:

Här kommer det ruggiga rörliga bilder, känsliga tittare varnas.



Ytterligare en ganska okänd filmsnutt finns här:



Tack och lov har säkerheten gått framåt inom racingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar