onsdag 21 oktober 2015

Däcken resten av 2015

Pirelli har meddelat vilka olika däckstyper som finns tillgängliga under resten av säsongen. Först ut är Austin inkommande helg och blir det soft och medium att välja mellan. Samma uppställ blir det racet efter i Mexico och i Brasilien. I sista racet i Abu Dhabi blir det däremot supersoft och soft som gäller.

Det har varit rätt tyst på den här bloggen och det beror helt enkelt på att den delen av livet jag får lite betalt för har inkräktat på skrivande och analyser. Kan dock inte låta bli att att ta upp krocken mellan Kimi och Valtteri. Jag tycker att Kimis straff var alldeles för hårt. Dessutom avgjorde tidstillägget konstruktörsVM. En sån inblandning brukar FIA vara ganska försiktiga med. Vi kan ta som exempel då Kimi blev världsmästare 2007. McLaren var himla snabba med att protestera mot Heidfeldt och hans bil eftersom FIAs mätningar visade att bränslet var aningen för kallt. Då ville FIA inte att VM skulle avgöras i ett kontor. Nåja, det är som det är. Skulle Kimi ha lyckats med omkörningen skulle YouTube vara full med videos på händelsen med och utan Kimis kommentarer...

Bernie, den gamle stöten, gnäller igen om att han vill ha tillbaka V8:orna. Håhåjaja. FIA har apropå motorer bestämt att fabriksteamen inte får leverera sämre motorer till köpstallen, t.ex. så som Ferrari hotat Red Bull. Ägaren för Red Bull har ju hotat med att dra sig ur serien om de inte får en konkurrenskraftig motor, och nu hotar Bernie att stämma dem i så fall. Saubers teamchef Kaltenborn tycker att Red Bullarna borde nöja sig med det som bjuds. Apropå Sauber, så gör de sin 400 start i Austin. En av förarna då det begav sig var Jyrki Järvilehto, aka JJ Lehto.

Nåt som det kommer att diskuteras kring ännu är vilka race som blir av nästa år. I kalendern är det insatt 21 race men regelverket säger att det får vara högst 20 race på ett år. Nån som tänkt till här. Dessutom kolliderar ett race med Le Mans-helgen. Så här ser den preliminära kalendern ut:
20.3.
Melbourne
Australien
3.4.
Bahrain
Bahrain
17.4.
Shanghai
Kina
1.5.
Sotji
Ryssland
15.5.
Barcelona
Spanien
29.5.
Monte Carlo
Monaco
12.6.
Montreal
Kanada
19.6.
Baku
Azerbaidhjan
3.7.
Spielberg
Österrike
10.7.
Silverstone
UK
24.7.
Budapest
Ungern
31.7.
Hockenheim
Tyskland
28.8.
Spa-Francorchamps
Belgien
4.9.
Monza
Italien
18.9.
Singapore
Singapore
2.10.
Sepang
Malaysia
9.10.
Suzuka
Japan
23.10.
Austin
USA
6.11.
Mexico City
Meksiko
13.11.
Sao Paulo
Brasilien
27.11.
Abu Dhabi
AEL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar