tisdag 27 september 2016

Malaysia nästa

Okej, dags för lopp i Malaysia igen då för artonde gången. Första gången var alltså 1999 och då vann en Ferrari, men inte Schumi, utan det var Eddie Irvine som tog första vinsten på Sepangbanan. Det var på den hör banan Kimi tog sin första seger år 2003. I samma lopp slog förresten Alonso rekord som den dittills yngste på prispallen. Segermarginalen för Kimi var förresten 39,286 sekunder. Endast tvåan Barrichello var närmare en minut på Kimi, som varvade alla utom de fyra första. Högsta topphastigheten som uppmätts på banan kom fjol, 327 km/t, och sattes av Bottas. Och det var ju ifjol som Vettel tog sin första seger med Ferrari.

Ett annat intressant faktum är att det är tio år sedan en italienare vann ett race. Det var på den här banan i oktober 2006 som Fisichella vann före Alonso. Förresten så är det Rellus senaste dubbelseger. Gången innan de lyckades med det var 1982...

Men allt detta är nu historia. Nu ser framåt och börjar med däcksvalen. Så här ser de ut:
Rosberg och Vettel har valt samma uppsättningar och Kimi och Hamilton har valt samma uppsättningar. Intressant. Toro Rosso-gubbarna har valt fler mjuka däck än någon annan medan Red Bullarna och Manor-nissarna har valt minst antal av de mjukaste däcken.

Button startar förresten sitt 300 race på söndag. Ganska imponerande. Enbart två förare har fler race och de är Schumi (naturligtvis) och Barrichello. Och detta är faktiskt ett rekord som hålls av den senare och inte av Schumi.

Banan har förresten fått ny asfalt, så det kan bli lite överraskningar och avåkningar. Samtidigt har doseringen i alla kurvor blivit aningen större, men framför allt så har sista kurvan doserats åt "fel" håll, dvs den lutar utåt. Innerspåret har höjts med en meter och nu måste förarna lära sig ett nytt idealspår. Tanken bakom den här förändringen är att få fler omkörningar i just den kurvan. Jo, avrinningen har förbättrats så att banan bättre ska klara monsunregnen. Och det var ju bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar