Säsongen 2016 går mot sitt slut och det nästsista racet går på söndag i Sao Paulo, Brasilien. Och banan heter sen några år Autodromo José Carlos Pace och alltså inte längre Interlagos. Det är utlovat regn till åtminstone fredag, men en del prognoser talar om regn också både lördag och söndag. Kan bli ett intressant race med andra ord.
Helgens lopp är förresten Kimis 250 gp. Han är den tionde föraren som når såna siffror. Av de aktiva idag är det bara Button och Alonso som har fler. McLarenförarna firar dessutom att det är stallets 800 gp. Bara Ferrari har fler med sina 928.
Däckstrategierna skiljer sig åt lite som vanligt.
Kimi tror mera på hårda däck än vad Seb gör medan båda Williamsförarna har valt en aggressivare linje, tom. den mest aggressiva denna helg. Som dessutom är Massas sista hemmarace i F1.
Om ni tycker att Sauberbilarna har börjat gå bättre, så kan det bero på de värvningar nya ägaren gjort. Nu senast plockade stallet Jörg Zander som ny teknisk chef. Han kommer från Audi som lägger ner sitt racande helt och hållet. Före det har de rekryterat Xevi Pujolar som chefsingenjör (head of track engineering), Nicolas Hennel de Beaupreau som ny chef för det aerodynamiska. Sedan tidigare hade Ruth Buscombe rekryterats från Haas där hon var deras strategichef. Det intressanta med Sauber nu just är att ingendera föraren har något kontrakt för nästa år. Nasr förknippas starkt med Force India medan Ericsson meddelat att han högst antagligen fortsätter för Sauber. Med tanke på de pengar han fört in senaste tiden så kanske det är rätt naturligt. Stallchefen Kaltenborn har dock meddelat att stallet klarar sig även om båda förarna sticker. Hmm, undrar just vem de har i kikaren i så fall. Gutierrez och hans mexikanska miljoner? Frågan är ändå hur bra de klarar sig nästa år då de kör med det här årets Ferrarimotorer.
Renault hade fram till idag klart enbart med Hülkenberg för nästa år. Magnussen blev så frustrerad över förhalandet att han för täta samtal med Haas. För även där är det öppet på förarfronten. Gutierrez har inte rosat marknaden och lär få gå. Haasstallets påläggskalv Charles Leclerc hålls på halster ännu och får växa till sig i GP2. Han leder GP3 och kan säkra mästerskapet nu i Abu Dhabi. Vi ska komma ihåg att han är bara 18, så han hinner ännu till F1. Magnussen sonderingar är nog bra, för idag meddelade Renault att Palmer kör för dem nästa år.
Efter allt ginande i Mexiko nu senast så börjar allt fler efterlysa sandfållor. Så även jag. Det bromsar bra och chansen är stor att bilen fastnar där, alltså en direkt konsekvens av en felbedömning.
Bottas har inte bara det inofficiella hastighetsrekordet, han har även rekordet flest poäng utan vinst. Det är dock lite orättvist, för jag tror inte att nån bemödat sig räkna om alla poäng från den gamla skalan.
Italiens gp stannar på Monza. Företrädare för Imola har dragit tillbaka sin stämning av Monza och de regionala myndigheterna som hade gett banägarna extra pengar. Annat domstolsaktuellt är brittiska konkurrensverket, CMA, som undersöker om Liberty Media köp av CVC Capital Partners aktier är lagenligt.
Konstnären Tim Holmes har målat de olika bilarna utgående från förarnas hjälmar. Vissa blev riktigt häftiga. Så här skulle Kimis Ferrari se ut tycker han:
Alla bilarna finns på den här adressen: http://wtf1.co.uk/f1-driver-helmet-livery/
Helgens lopp är förresten Kimis 250 gp. Han är den tionde föraren som når såna siffror. Av de aktiva idag är det bara Button och Alonso som har fler. McLarenförarna firar dessutom att det är stallets 800 gp. Bara Ferrari har fler med sina 928.
Däckstrategierna skiljer sig åt lite som vanligt.
Kimi tror mera på hårda däck än vad Seb gör medan båda Williamsförarna har valt en aggressivare linje, tom. den mest aggressiva denna helg. Som dessutom är Massas sista hemmarace i F1.
Om ni tycker att Sauberbilarna har börjat gå bättre, så kan det bero på de värvningar nya ägaren gjort. Nu senast plockade stallet Jörg Zander som ny teknisk chef. Han kommer från Audi som lägger ner sitt racande helt och hållet. Före det har de rekryterat Xevi Pujolar som chefsingenjör (head of track engineering), Nicolas Hennel de Beaupreau som ny chef för det aerodynamiska. Sedan tidigare hade Ruth Buscombe rekryterats från Haas där hon var deras strategichef. Det intressanta med Sauber nu just är att ingendera föraren har något kontrakt för nästa år. Nasr förknippas starkt med Force India medan Ericsson meddelat att han högst antagligen fortsätter för Sauber. Med tanke på de pengar han fört in senaste tiden så kanske det är rätt naturligt. Stallchefen Kaltenborn har dock meddelat att stallet klarar sig även om båda förarna sticker. Hmm, undrar just vem de har i kikaren i så fall. Gutierrez och hans mexikanska miljoner? Frågan är ändå hur bra de klarar sig nästa år då de kör med det här årets Ferrarimotorer.
Renault hade fram till idag klart enbart med Hülkenberg för nästa år. Magnussen blev så frustrerad över förhalandet att han för täta samtal med Haas. För även där är det öppet på förarfronten. Gutierrez har inte rosat marknaden och lär få gå. Haasstallets påläggskalv Charles Leclerc hålls på halster ännu och får växa till sig i GP2. Han leder GP3 och kan säkra mästerskapet nu i Abu Dhabi. Vi ska komma ihåg att han är bara 18, så han hinner ännu till F1. Magnussen sonderingar är nog bra, för idag meddelade Renault att Palmer kör för dem nästa år.
Efter allt ginande i Mexiko nu senast så börjar allt fler efterlysa sandfållor. Så även jag. Det bromsar bra och chansen är stor att bilen fastnar där, alltså en direkt konsekvens av en felbedömning.
Bottas har inte bara det inofficiella hastighetsrekordet, han har även rekordet flest poäng utan vinst. Det är dock lite orättvist, för jag tror inte att nån bemödat sig räkna om alla poäng från den gamla skalan.
Italiens gp stannar på Monza. Företrädare för Imola har dragit tillbaka sin stämning av Monza och de regionala myndigheterna som hade gett banägarna extra pengar. Annat domstolsaktuellt är brittiska konkurrensverket, CMA, som undersöker om Liberty Media köp av CVC Capital Partners aktier är lagenligt.
Konstnären Tim Holmes har målat de olika bilarna utgående från förarnas hjälmar. Vissa blev riktigt häftiga. Så här skulle Kimis Ferrari se ut tycker han:
Alla bilarna finns på den här adressen: http://wtf1.co.uk/f1-driver-helmet-livery/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar