tisdag 11 september 2018

11.9

11 september blir en splittrad dag. Dels dog Ronnie Peterson den här dagen 1978 i sviterna av komplikationer efter sin olycka och dels meddelade Ferrari idag att Kimi slutar hos dem. Samtidigt meddelade han själv och Sauber att han fortsätter där.

Men vi börjar med Ronnie.  
 Kraschen var allvarlig, inte tu tal om det. Hans ben - framför allt det högra - var så illa tilltygat att läkarna övervägde att amputera. Brännskadorna var dock väldigt lindriga med tanke på att han satt fast i ett eldhav. Men läkarteamet på banan lämnade honom en bra stund på banan och sysselsatte sig med Vittorio Brambilla som också skadats i kraschen. Det tog en timme innan Ronnie kom till sjukhus i Milano. Där fanns på den tiden ingen expertläkare på den här typen av skador så de väntade ganska länge innan de opererade. Och det beslutet blev det som avgjorde hans öde. På natten efter kraschen började läkarna lappa ihop honom. Allt såg bra ut i början men sen på morronsidan började benmärg lossna och åka ut i blodomloppet. En förödande blodpropp såg till att allt tog slut. Att benmärgen började åka ut i systemet berodde på bilarnas automatsläckning bestående av halon, en gas som är väldigt effektiv mot brand samtidigt den skonar elektriska saker, men som är förödande för levande material som mänskokroppen.

Men den allra största orsaken till att Ronnie dog var nog onekligen att loppet flaggades iväg innan alla bilar stod stilla på griden efter formationsvarvet. Den saken ledde till bl.a. Ricardo Patrese kom med hög fart rakt in i hopen av bilar som inte fått upp farten. Här kommer ett litet plock i bilder i kronologisk ordning:
 Monza 1971, March 711
1972 i en March 712X
1973 i en Lotus 72
Frankrikes GP 1974. Obs de blå Ferrari-halarna på Regazzoni och Lauda
1975 i en nu utdaterad Lotus 72
Tillbaka i March 1976
1977 i en Tyrrel P34
 1978 Tillbaka i Lotus nu med vinnarbilen Lotus 79
Visserligen vinnarbil, men dessvärre som andreförare. Fyra andraplatser, alla fyra bakom stall-kompisen Mario Andretti. Ena gången tom. så illa att han fick bromsa hela tiden då Andrettis bil trillade i bitar framför honom och linkade i mål. Han vann i Sydafrika och i Österrike efter att Andretti brutit. Ronnie visade gång på gång att han var den snabbare av de två och frustrerad skrev han kontrakt med McLaren inför 1979. Tyvärr blev det aldrig nåt av det.
Stallkompisarna i Lotus.
Karriären i siffror:
123 starter
206 poäng
10 segrar
14 pole psition
9 snabbaste varv
26 gånger på prispallen
Slutade tvåa som bäst VM två gånger, 1971 och 1978. Till saken hör att 1971 vann han samtidigt Formel 2 och 1978 utan alltså att fullfölja säsongen.

Finska motorjournalisten Juhani Melart skrev så här om Ronnie i sin bok "Elämä pelissä - Grand Prix ratojen sankarit":
"För honom (Peterson) var körandet allt. Han var inte en showman av samma kaliber som Jackie Stewart, omgavs inte av samma hjältemystik som Jochen Rindt, hade inte Niki Laudas pedantiska ordningssinne eller James Hunts playboycharm, men han var minst lika snabb som dem alla och kanske tom. lite tuffare." (min översättning)

Ikväll (11.9) kommer filmen om honom i SVT 1 kl 22.50. Se den. Finns på SVT Play för dem som har tillgång till det.

Så dagens stora händelse. Kimi lämnar Ferrari efter den här säsongen och återvänder till Sauber med ett tvåårskontrakt.

Stallet är i och för sig inte samma som han lämnade, ingen Peter Sauber kvar och i namnet står Alfa Romeo först. Varför frågar många sig. Antagligen som nån sorts backup om Leclerc klantar sig samtidigt som Ferrari tar ett större grepp om stallet. En ruggigt erfaren kille som är tekniskt kunnig kommer dit. På plussidan finns också en bra stallchef i Frederic Vasseur och en gammal Ferrari-trotjänare som konstruktör i Simone Resta. Jag tror på det här. Till saken hör också för Kimi själv - gissar jag - att han med dessa två år till kommer att ha kört flest antal GP-lopp och hoppeligen slår ett av Schumis rekord, nämligen antal poänggivande lopp. För tillfället är Kimis saldo 198 lopp med minst 1 poäng medan Schumi kom upp i 221 lopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar