Dags för Rysslands GP i Sotji. Banan är byggd runt Olympiastadion som byggdes till vinter-OS 2014. Dessvärre rätt över en gammal begravningsplats för den befolkning som bott där i århundraden men som varit tvungna att flytta på sig på Stalins tid. Nå, nu ska vi inte dra in politik i F1 för då tar diskussionen aldrig slut.
Men en sak kan vi konstatera om Sotji, det är risk för ett tråkigt race igen. Ifjol var det en (1!) regelrätt omkörning under hela racet. FIA har därför beslutat att förlänga det första DRS-området på start- och målrakan med några meter. Tvivlar på att det ger allt för mycket effekt. Dags att minska på de är snöplogarna bilarna har längst fram.
Däckstrategierna ser i alla fall ut som följer:
Vettel har betydligt aggressivare taktik än Merca-förarna. Tydligen har de valt däck i så god tid att erfarenheterna från Singapore inte hunnit ikapp dem. Banan är trots allt den fjärde längsta under året. Allra aggressivast är Renault-stallet med tio uppsättningar av hypersoftdäcket. Ja-a, kan bara säga lycka till. Gissar att killarna som har oanvända ultrasoft att sätta på strax innan halva loppet har ett bra utgångsläge.
Starka rykten inför Sotji är annars att Kvijat återvänder till Toro Rosso på Hartleys bekostnad. Ryssen har trots allt några pallplatser till skillnad från nyazeeländaren. Fransosen Ocon verkar däremot bli utan sits. Sista hoppet står till Williams som ännu inte sagt sitt. Med tanke på hans kunskaper om mercamotorn vore det nog en klar fördel för stallet. Riktigt sorgligt att se det sjunka så lågt. Läste nånstans på nätet att Claire Williams brorsor nu försöker ta makten i stallet. Visste inte ens att hon hade brorsor... Annat tråkigt för Williams är att Martini drar sig ur sponsorering av motorsport. Det är stora pengar som stallet tappar och då blir det förstås viktigt att välja en förare som drar in pengar. De hade behövt en egen Kimi.
Ocons fans har förresten börjat med nån sorts mobbning av Stroll nu. Men svaret är riktigt bra från fransosen. Han la ut följande bild på Instagram: Ocon o Stroll Snyggt gjort! Tycker det är lite synd om han faktiskt blir utan sits, men som han själv konstaterar så livet är hårt. I somras sågs han som självklar för Renault, fransman som han är, men där ryktes mattan undan honom då Ricciardo plötsligt meddelade att han skrivit på för dem. Tom. legendaren Alain Prost lär ha blivit förvånad.
Angående Force India så verkar inte sista ordet vara sagt ännu. Dimitrij Mazepin har dragit försäljningen inför rätta i London med hänvisning till jäv och dolda agendor. Tydligen vill han inte att unge Stroll ska ta ena sitsen i stallet eftersom sonen Nikita Mazepin, som för tillfället kör GP3, ska ha den. Håhåjaja.
Om Haas ryktas att båda förarna ligger löst. Genast undrar man ju då vem de tänkt ta istället. Vet inte om merca-gossarna Ocon eller Wehrlein är aktuella för ett team med Ferrari-motorer. Att stallet inte vill förnya kontraktet med Grosjean kan jag förstå, och Magnussen har varit onödigt ojämn i år. Danskens option för nästa har deadline den 1 oktober, alltså nu på måndag. Blir spännande att se vad som händer. Mackan lär ju inte gå dit nu.
Men en sak kan vi konstatera om Sotji, det är risk för ett tråkigt race igen. Ifjol var det en (1!) regelrätt omkörning under hela racet. FIA har därför beslutat att förlänga det första DRS-området på start- och målrakan med några meter. Tvivlar på att det ger allt för mycket effekt. Dags att minska på de är snöplogarna bilarna har längst fram.
Däckstrategierna ser i alla fall ut som följer:
Vettel har betydligt aggressivare taktik än Merca-förarna. Tydligen har de valt däck i så god tid att erfarenheterna från Singapore inte hunnit ikapp dem. Banan är trots allt den fjärde längsta under året. Allra aggressivast är Renault-stallet med tio uppsättningar av hypersoftdäcket. Ja-a, kan bara säga lycka till. Gissar att killarna som har oanvända ultrasoft att sätta på strax innan halva loppet har ett bra utgångsläge.
Starka rykten inför Sotji är annars att Kvijat återvänder till Toro Rosso på Hartleys bekostnad. Ryssen har trots allt några pallplatser till skillnad från nyazeeländaren. Fransosen Ocon verkar däremot bli utan sits. Sista hoppet står till Williams som ännu inte sagt sitt. Med tanke på hans kunskaper om mercamotorn vore det nog en klar fördel för stallet. Riktigt sorgligt att se det sjunka så lågt. Läste nånstans på nätet att Claire Williams brorsor nu försöker ta makten i stallet. Visste inte ens att hon hade brorsor... Annat tråkigt för Williams är att Martini drar sig ur sponsorering av motorsport. Det är stora pengar som stallet tappar och då blir det förstås viktigt att välja en förare som drar in pengar. De hade behövt en egen Kimi.
Ocons fans har förresten börjat med nån sorts mobbning av Stroll nu. Men svaret är riktigt bra från fransosen. Han la ut följande bild på Instagram: Ocon o Stroll Snyggt gjort! Tycker det är lite synd om han faktiskt blir utan sits, men som han själv konstaterar så livet är hårt. I somras sågs han som självklar för Renault, fransman som han är, men där ryktes mattan undan honom då Ricciardo plötsligt meddelade att han skrivit på för dem. Tom. legendaren Alain Prost lär ha blivit förvånad.
Angående Force India så verkar inte sista ordet vara sagt ännu. Dimitrij Mazepin har dragit försäljningen inför rätta i London med hänvisning till jäv och dolda agendor. Tydligen vill han inte att unge Stroll ska ta ena sitsen i stallet eftersom sonen Nikita Mazepin, som för tillfället kör GP3, ska ha den. Håhåjaja.
Om Haas ryktas att båda förarna ligger löst. Genast undrar man ju då vem de tänkt ta istället. Vet inte om merca-gossarna Ocon eller Wehrlein är aktuella för ett team med Ferrari-motorer. Att stallet inte vill förnya kontraktet med Grosjean kan jag förstå, och Magnussen har varit onödigt ojämn i år. Danskens option för nästa har deadline den 1 oktober, alltså nu på måndag. Blir spännande att se vad som händer. Mackan lär ju inte gå dit nu.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar