tisdag 4 juni 2019

Dags för Kanadas GP

Så där, en bit in i juni och cirkusen har åkt över pölen och landat i Montreal. Banan har reparerats under en lång tid och blev precis färdig. Den heter som bekant Circuit Gilles-Villeneuve efter den gamle F1-stjärnan som rycktes ifrån oss allt för tidigt på Zolder 1982. Flest antal segrar här har Schumi med sju stycken. Hamilton har sex stycken, så på söndag kanske han tangerar rekordet. Har svårt att se att nåt annat stall kan hota Merca. Så vi får väl hålla på Bottas.

Däckstrategierna börjar snart bli onödig information, för de varierar så lite. Så här ser de ut i alla fall:
Skulle gärna se att formula1.com satte upp läget inför racestart, dvs. uppgifter om vad förarna har kvar att använda. Har klagat på de små hjulen lite nu och då här i bloggen. Och sen en tid tillbaka så är det klart att med start säsongen 2021 så kommer F1 att ha 18"-hjul. Hurra! F2 ska börja använda de större fälgarna redan 2020 och utvärdera för Pirelli hur de funkar i praktiken. Här en bild då Pirelli presenterade den nya storleken:
Onekligen en viss skillnad... Varför det dröjt så länge kan man ju fråga sig. Oftast har svaret varit att det är storleken på bromsskivorna som begränsar. Öh? Det går väl att reglera ändå? Maxstorleken nu är 278 mm i diameter och 32 mm i tjocklek. Vad är det som hindrar att samma storlek gäller även fortsättningsvis? F1 blir den sista raceklassen alla kategorier som går över till den moderna storleken. Äntligen!

Halo-skyddet har visat sig vid några tillfällen vara en utmärkt lösning. Indycar går in för en annan typ av skydd, en typ som jag föredrar då det helt enkelt är snyggare och påminner om en tid då även F1 hade lite rutor runt om. IndyCar kallar det hela för Aeroscreen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar