fredag 29 september 2017

Sista F1-racet på Sepang-banan

Sista racet på Sepang närmar sig. Förhoppningsvis återkommer Malysias GP igen, men nu just är intresset därifrån väldigt svagt trots att Petronas är stora sponsorer för framför allt Merca.
Sepang

Kimi lyckades få journalisterna att dra på munnen då han fick frågan om han kommer att sakna Malaysias GP. Svaret var ett lakoniskt att, ärligt talat så är det frågan om man kommer att sakna det här racet. Det enda man ser är flygfältet, hotellet och banan. Avgör då sen vad man saknar.

En intressant sak i alla fall är att Kvijat är bänkad och fransosen Pierre Gasly kör istället. Det är knappast så att ryssen helt fått sparken, för rimligtvis kör han i Austin då Gasly just den helgen högst antagligen kör finalen i Super Formula på Suzuka. Gasly ligger tvåa i serien men har stor chans att ta hem mästerskapet. Sen är det frågan om inte de ryska pengarna är så viktiga för Red Bull-koncernen att han i alla fall är kvar nästa år också. För nåt måste det vara eftersom de haft tålamod med honom så här länge, tänk bara på Alguersuari, Bourdais och Vergné. Samtidigt är detta ett bra tillfälle för Toro Rosso att testa Gasly eftersom Sainz är hos Rellu nästa år.

Lagom till Malaysia kommer Force India med lite uppdaterade delar till bilen. Antar att de tagit bort hajtänderna och rakbladen från Singapore-GP:t. Så här var bilen utrustad då:
Force India Singapore Edition

Det är ganska lugnt på förarmarknaden nu då så gott som alla team har sina uppställningar klara. Williams och Sauber hör till de få stall där rykten surrar. Kubica knackar ganska frenetiskt på hos Williams men envisa rykten gör gällande att pappa Stroll inte vill ha polacken i stallet. Varför det har ingen kunnat svara på. I Sauber grunnar man väl på om Ericsson ska vara kvar eller inte. Mycket pengar drar han in, men stallchefen Vasseur verkar inte gilla att ha förare som kör bara tack vare sina kontakter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar