Så som utlovat presenterade Liberty Media sin syn på förändringar inom F1 fr.o.m. 2021 då det nuvarande Concorde-avtalet går ut. Enklare motorer, budgettak och mera omkörningar är huvuddragen. Om vi börjar med motorerna och hela det paketet så är tanken att motorerna ska vara mindre komplicerade än nu, de ska föra mera liv (varför?) och avgasrören får inte peka uppåt för att på så vis påverka aerodynamiken. Gällande hela drivpaketet ska allt bli enklare uppbyggt, inga enhetsregler kommer till, inte heller gällande fjädring. Liberty vill att konstruktörerna fortsättningsvis ska vara på topp. Det betyder vad jag kan förstå att Mercas sk. partymode på motorn inte stoppas. Där måste jag som omväxling hålla med Christian Horner som inte gillar det, utan vill att parc fermé ska gälla, alltså att så som bilen är inställd på kval så ska den köras i racet.. Charlie Whiting å sin sida ser inga problem, om Merca lyckas toppa motorn så är det ok för honom. Som jag ser det så bryter det mot regelverket såtillvida att kundstallen inte tycks ha den här möjligheten i dagsläget, åtminstone såg det så ut på kvalet i Melbourne. Regelverket säger tydligt att motorerna ska vara lika i fabriksstall och kundstall.
Mera omkörningar då, hur ska det uppnås? Jo, äntligen har nån lyssnat på förarna och fansen. Framvingen (snöplogen...) ska minskas i storlek och tydligen ska även en massa vingelement plockas bort. Framvingen funkar kanonbra när förarna har fri luft, men så fort de kommer in i smutsig luft så försvinner aerodynamiken. Förlaget gillas.
Den stora stötestenen budgeten då till sist. Merca och Ferrari har klart största budgetar och får dessutom mest prispengar. Här dras det ner rejält. 150 milj $ ska tydligen taket ligga på och prispengarna fördelas enligt resultat för tävlingarna. Claire Williams var strålande glad för det här ger verkligen de små stallen mycket större möjligheter att konkurrera.
Avslutar med att Kimi var snabbast på andra fria träningen igår, elva tusendelar före Seb och dryga halvsekunden före Bottas och Hamilton. Kan bli en bra helg det här framför allt som Merca har problem med kylningen då de ligger bakom en annan bil.
Mera omkörningar då, hur ska det uppnås? Jo, äntligen har nån lyssnat på förarna och fansen. Framvingen (snöplogen...) ska minskas i storlek och tydligen ska även en massa vingelement plockas bort. Framvingen funkar kanonbra när förarna har fri luft, men så fort de kommer in i smutsig luft så försvinner aerodynamiken. Förlaget gillas.
Den stora stötestenen budgeten då till sist. Merca och Ferrari har klart största budgetar och får dessutom mest prispengar. Här dras det ner rejält. 150 milj $ ska tydligen taket ligga på och prispengarna fördelas enligt resultat för tävlingarna. Claire Williams var strålande glad för det här ger verkligen de små stallen mycket större möjligheter att konkurrera.
Avslutar med att Kimi var snabbast på andra fria träningen igår, elva tusendelar före Seb och dryga halvsekunden före Bottas och Hamilton. Kan bli en bra helg det här framför allt som Merca har problem med kylningen då de ligger bakom en annan bil.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar