fredag 27 oktober 2017

Mexikos GP

Snart är det dags att dra igång första fria träningarna i Mexiko. Som alla kommer ihåg så ligger den här banan väldigt upp och därmed har bilarna mindre down force än normalt. Pirelli har satsat på ytterligare ett snäpp mjukare däck än ifjol och äntligen ser vi lite olikheter i strategier från förarna:
Red Bulls konstruktör Adrian Newey har hela tiden varit bra på att hitta down force till bilarna och det ser vi igen på att Verstappen och Ricciardo har minst antal av de mjukaste tillgängliga däcken. Vettel och Kimi har också märkligt nog inte satsat på ultrasoft. Kvijat står nämnd där, men det är alltså Hartley som kör den bilen resten av säsongen. Antagligen ser vi inte ryssen mer i F1. Gissningsvis kommer samtliga förare att testa mest på ultrasoft eftersom de inte funnits för den här banan förr.

En debatt som gått het i olika F1-forum är vilken färg McLaren ska ha. Zac Brown har sagt lite svävande att de ska gå tillbaka till ursprunget i färgsättning nästa år och givetvis finns det olika synpunkter på vad ursprungsfärgen är. Papaya-orange lär Bruce själv ha kallat färgen och den är aningen gulaktigare än dagens bilar. Som av en händelse kommer här några maccar från olika decennier:
Denny Hulme under Mexikos GP 1968

Keke i en McLaren under Mexikos GP 1986

Jag har personligen inga minnen av de papayafärgade maccarna, utan så här såg de ut då jag började följa F1:
 Emerson Fittipaldi i världsmästarbilen 1974

I efterspelet av USAs GP har Mika Salo berättat att han och övriga domare utsatts för hot efter att ha dömt Verstappen till ett tidstillägg så att han förlorade tredjeplatsen. Det har tydligen tom. gått till regelrätta dödshot. Hallå, liksom! Verstappen själv var onödigt grov i mun efteråt, men har nu ångrat sig och bett om ursäkt. En annan som utsatts för dödshot är Ocon efter incidenterna med Pérez. Det har gått så långt att fransosen har säkerhetsgubbar runt sig under hela helgen i Mexiko.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar