Så där, dags igen för race och nu är vi tillbaka i Kina och Shanghai. Och inte nog med det, detta är F1-race nummer 1 000. Wow liksom. Första loppet i Shanghai kördes 2004 och vanns av Schumi och banrekordet är även det från samma år av samma gubbe. Flest segrar på den här banan har dock Hamilton med fem stycken.
Förra veckan var fylld av testdagar i Bahrain. Mest omskrivet torde unge Mick Schumacher vara utan konkurrens. Han satte sig i en Ferrari och hade riktigt bra varvtider. dagen efter fick dra några varv med Alfa. Intressant nog så var det samma ingenjör, Jock Clear, som visade Schumi bilen då han testkörde första gången, som det var nu med sonen Mick.
Kimi klagade efter förra loppet på att han hade för lite downforce. Alfa har tagit fram en ny bakvinge till Shanghai, så nu får vi se om Kimi får ännu mera fart på Alfan. Stallkompisen Giovinazzi verkar ingen bry sig om, få se om han är kvar säsongen 2020.
Däckstrategierna för Shanghai är lika enahanda som de brukar:
Angående banorna de kommande åren, så verkar förhandlingarna med Silverstones ägare löpa på bra. Vi kunde tidigare den här veckan läsa att nederländska Zandvoort skulle vara aktuell igen efter en lång paus, men det verkar bara vara ett rykte. Nu visar det sig att även Monza ligger i vågskålen. Klart att banägarna inte kan köra med utpressning gentemot F1, men nog blir livet tråkigare utan de klassiska banorna.
Förra veckan var fylld av testdagar i Bahrain. Mest omskrivet torde unge Mick Schumacher vara utan konkurrens. Han satte sig i en Ferrari och hade riktigt bra varvtider. dagen efter fick dra några varv med Alfa. Intressant nog så var det samma ingenjör, Jock Clear, som visade Schumi bilen då han testkörde första gången, som det var nu med sonen Mick.
Kimi klagade efter förra loppet på att han hade för lite downforce. Alfa har tagit fram en ny bakvinge till Shanghai, så nu får vi se om Kimi får ännu mera fart på Alfan. Stallkompisen Giovinazzi verkar ingen bry sig om, få se om han är kvar säsongen 2020.
Däckstrategierna för Shanghai är lika enahanda som de brukar:
Angående banorna de kommande åren, så verkar förhandlingarna med Silverstones ägare löpa på bra. Vi kunde tidigare den här veckan läsa att nederländska Zandvoort skulle vara aktuell igen efter en lång paus, men det verkar bara vara ett rykte. Nu visar det sig att även Monza ligger i vågskålen. Klart att banägarna inte kan köra med utpressning gentemot F1, men nog blir livet tråkigare utan de klassiska banorna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar