torsdag 17 mars 2016

2016. Äntligen!

Jaha gott folk. Säsongen 2016 drar äntligen igång. Många förstå-sig-påare säger att Hamilton tar hem det igen. Själv hoppas jag mera på Nico i så fall. Och på att nya Ferrarin ska passa Kimi bättre än den passar Vettel. För vad händer om Kimi gör en kanonsäsong och är stallets etta? Plötsligt slår det slint för hela silly season då hans sits är nyckeln till andra förares flytt. Hmm, vilket skönt scenario och vilket angenämt problem för Ferrari :-)

Detr har hänt en hel del under våren, testdagar och annat som inte säger så mycket de facto. Nyhet är dock att Rellu skippar Lotus namnet - synd tycker jag - och blir gula igen. Så här ska de tydligen se ut:

Däckstrategierna blir lite annorlunda i år då förarna får välja mellan tre typer av däck och även ultrasoft finns som alternativ i en del race. Så här har förarna valt för Australiens GP:
 Hamilton och Nico har lite olika strategi medan Ferrarigubbarna köra samma. Bottas har en uppsättning mer av supersoft än ovannämnda och gissningsvis används de främst för kvalet.

Kvalet som ju också ändrar lite skepnad för i år. Tyckte först det lät lite råddigt hur det ska gå till men det rätt enkelt. I teorin. Så här funkar det:
Kvalet körs som förr i en timme uppdelat i tre delar och första delen är 16 minuter. Efter 7 minuter plockas den långsammaste föraren bort och därefter plockas den som är långsammast bort var 90 sekund tills 7 stycken är borta och 15 förare fortsätter till Q2. De startar sedan så att den som plockades bort först startar sist.

Tiderna för de som fortsätter nollställs och de fortsätter nu i 15 minuter. Efter 6 minuter plockas den nu långsammaste bort och sen igen var 90 sekund tills 7 förare är ute och de 8 snabbaste återstår. Startrutan för de som ute ur leken är enligt samma procedur så att långsammaste längst ner - men givetvis före de tidigare 7 bortplockade.

Till Q3 nollställs tiderna igen och nu körs det i 14 minuter. Långsammaste föraren i det här gänget plockas bort efter 5 minuter och så plockas det var 90 sekund igen. Den sista 1½ minuten gör så de två återstående förarna upp om pålen. Startrutorna igen såsom nämnts ovan.

Som förut får en förare fullfölja sitt snabba varv även om klockan visar 0:00. De förare som kört Q3 måste starta racet med de däck de använde då de hade sin bästa tid under Q2 I Q3 får förarna ett extra set däck som får användas endast under Q3.

Klart som korvspad...


2 kommentarer:

  1. YESS, väckning kl 03:25 inatt för första träningarna! Det blir riktigt intressant att se hur styrkeförhållandena ser ut.

    När det gäller tidskörningen så ser det ju inte så invecklat ut men jag tror det kommer att bli en hel del stress på förarna och vi kommer att se de som har "otur" och de som har "tur" med klockan när de 90 sekunderna tickar av en efter en. Stressen kommer också att leda till misstag och kanske rentav dramatik.

    Måste väl försöka byta ut kalendern. Någon som har sett en snygg 2016 F1 kalender som låter sig bäddas in?

    SvaraRadera
    Svar
    1. GPUpdate har en likadan som förut :-)

      Radera