tisdag 21 maj 2019

Niki Lauda 1949-2019

Ingen kan väl ha undgått att Niki Lauda stilla avled imorse. Hans tillstånd försämrades snabbt förra veckan och nu orkade njurarna inte längre. Han drogs med problem med dem och med lungorna efter kraschen på Nürburgring 1976. Mina första minnen av honom var i Ferrari, men före det hade han hunnit prova på både BRM och March 1971-73. Ferrari kom han till 1974 och första mästerskapet kom redan 1975.
Niki som jag minns honom i Ferrari
 
Niki första året i March

Säsongen 1976 började bra och kampen mot Hunt i McLaren var jämn. De må ha varit antagonister på banan, men de var goda vänner utanför.
Niki och Hunt fånar sig

Sen kom då den ödesdigra dagen i juli då Tysklands GP skulle avgöras. Vädret var dåligt och Niki som förarnas förtroendeman föreslog att loppet skulle ställas in. Så skedde inte och vi vet vad som hände. Så här såg hans hjälm ut efteråt:
Läkarna befarade det värsta och han fick tom. sista smörjelsen, men nu var det frågan om Niki Lauda. Han repade sig och sex veckor senare satt han i cockpit på sin Ferrari på Monza. Enzo Ferrari själv var faktiskt riktigt sur på honom för det tilltaget. Hur så kan man tänka. Jo, Ferrari hade kontrakterat den nye argentinaren Carlos Reutemann för resten av säsongen. Tji fick han.
Niki, Carlos och Clay Monza 1976
Presskonferensen för racehelgen på Monza

Följande lopp gick i Japan och det var regn igen. Niki stannade efter första varvet och bröt. Enzo Ferrari lär ha varit galen av raseri. Niki förlorade mästerskapet till Hunt det året, men redan året därpå var han mästare igen i Ferrari.

Niki flyttade sen till Brabham med Bernie Ecclestone som stallchef. Racet på Anderstorp kommer alltid att kommas ihåg för "Fläktbilen". Niki vann elegant med detta monster:
Tack och lov förbjöds bilen eftersom den gav för bra aerodynamik. Medtävlarna klagade dock mest på allt grus som flög över deras bilar då Niki körde om dem...

Men 1979 under Kanadas GP insåg plötsligt Niki att nä, får det vara nog. Han körde in i depån och stack därifrån meddelandes att han slutar. Så här såg Brabhamen ut då:
Niki i Brabham BT46, Kanadas GP

Han grundade sitt första flygbolag, LaudaAir, och flög själv emellanåt. Men 1981 ringde en viss Ron Dennis. Efter lite förhandlingar så var saken klar, Niki återvände till cirkusen som den nu bäst betalde föraren.
Niki i nya mästarbilen 1984

Det dröjde inte länge så visade han de andra var skåpet ska stå. 1984 blev han mästare igen, den här gången med en halv poängs(!) marginal till stallkompisen Alain Prost. Det är fortfarande den minsta segermarginalen i F1s historia. Följande år kom så sista segern och sen tröttnade han igen och lade av.

Till depån återvände han dock rätt snart. Först några år som rådgivare åt Ferrari och sedan knöt Jackie Stewart honom till Jaguar i början 2000-talet som stallchef. Flyget lockade dock hela tiden, men även där drabbades han av motgångar och 1999 kraschade en av hans Boeing 767 strax efter start i Bangkok. Samtliga ombord omkom och Niki var rasande och utmanade flygtillverkaren. Motortillverkaren ändrade sedan på systemen så att en liknande olycka inte skulle kunna ske.

I depån blev han sen en väldigt bekant syn hos Merca från 2012. Och vilket team han och Toto Wolff bildar. Så här glada var alla då säsongen 2014 slutade med ett mästerskap:

Nikis karriär:
GP-starter: 171 (Obs att Tysklands GP 1976 inte räknas med!)
Segrar: 25
Poängsaldo: 420,5
Snabbaste varv: 24
Världsmästare: 1975, 1977 och 1984

Tack Niki för alla fina minnen och må du vila i frid. Kör inte allt för fort tillsamman med Hunt, Petersson och de andra i racehimlen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar