tisdag 3 september 2019

Monza

Knappt har vi hunnit dra andan efter ett spännande race och en tragisk olycka på Spa, så drar vi igång cirkusen på Monza. Kraschen i lördags då Anthoine Hubert omkom har väl knappast undgått nåt racefan. Är själv inte så förtjust i olyckor och framför allt inte så här direkt efter, men det finns en bra fransk analyserande film på You tube för den som är intresserad. För att vi ska minnas Hubert så lägger jag in några bilder här:
Hubert tidigare i år efter en av sina fyra vinster 

Den franska "Gyllene generationen". F.v. Hubert, Leclerc, Ocón och Gasly

Leclerc och Huberts mamma strax innan start på Spa i söndags

Arden som Hubert körde för kommer att ställa upp med bara en bil på Monza, så Tatiana Calderón kör ensam. Hon har inte tagit en enda poäng hittills den här säsongen, men nu skulle det onekligen sitta fint. Juan Manuel Correa som körde in i Huberts bil ligger fortfarande på intensiven på sjukhuset i Liége. Han skadade båda fötterna illa och dessutom mindre skada på ryggraden. Hur illa det är vet väl ingen i dagsläget. Minor spinal injury hette det i pressreleasen i söndags.

Leclerc lyckades äntligen bryta förbannelsen och tog Ferraris första vinst sedan Kimis i Austin ifjol. Samtidigt blev han den yngste ferrariföraren att vinna ett GP under sin första säsong i teamet. Hans vinst skrev också om historieböckerna genom att han är den tredje yngsta nånsin som vunnit ett lopp. Klart yngst är förstås Verstappen och Vettel är tvåa. Kimi är på plats åtta i den tabellen. Segern var dessutom Binottos första som stallchef, så undra på att ha såg lättad ut efter loppet.
Kimi vs Verstappen
Kimi hade bra fart på sin Alfa hela helgen, men "Kraschstappen" ställde till det i första kurvan. Där får man för att man tyckt att den unge hetsporren mognat och kommit till att loppet inte kan vinnas i första kurvan...

McLaren lär överväga att byta motorleverantör till 2021. Renault har väl inte riktigt levt upp till förväntningarna nej. Intressant är ju däremot hur Honda presterar hos Red Bull och Toro Rosso, även om Verstappen skyller sin senaste misslyckade start på just Honda. Samtidigt så har just Renault meddelat att de kanske lägger ner fabriksstallet efter 2020. Comeback för Lotus igen? Vore ju trevligt.

Däckstrategierna innehåller inte ett smack till överraskning:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar